środa, 22 czerwca 2016

✨ Zdrowy składnik: CHIA

          Ostatnimi czasy wielkie kulinarne odkrycie - Chia. Nasiona, znane również też pod nazwą szałwia hiszpańska, podbijają stoły wielbicieli zdrowej kuchni. Ale czym właściwie są i jak je przygotować?


Niekiedy zastępują owsiankę, niekiedy stanowią bazę deseru. Nie ważne pod jaką postacią - zawsze są zdrowe. Możecie nam wierzyć. To niepozorne ziarenko to hit w dziedzinie Healthy Food. Zachwycają się nim za równo dietetycy, jak i szefowie kuchni. 



O dziwo to nie żadna kulinarna nowość. Chia była znana już przez Azteków. Uważali oni, że jedna łyżka szałwii hiszpańskiej sprawi, że ich wojownicy będą mogli maszerować przez cały dzień. Ile w tym prawdy? Oj, dużo.

Chia ma więcej kwasów omega-3 niż uchodzący za ich skarbnice łosoś atlantycki. Jest też bogatsza w wapń niż mleko. Co ciekawe Chia ma też więcej żelaza niż słynący z niego szpinak! 
Jak dowodzą badania publikowane w piśmie "Nutrition Research" nasiona szałwii hiszpańskiej mają też 16% więcej kwasu ALA niż siemię lniane, które powszechnie uważane jest za jego najlepsze źródło. Nadal mało?

Nasiona Chia są polecane diabetykom, gdyż spowalniają wchłanianie się cukrów. Pomagają także regulować ich poziom we krwi. Ich zaletą jest również to, że są bezglutenowe, wiec osoby nietolerujące glutenu mogą je spokojnie spożywać. 


Jak je przygotować? To na prawdę nic skomplikowanego: wrzucone do płynu (mleka/wody itp.) niezwykle go chłoną i żelują się, powiększając przy tym swoją objętość i przejmując smak. 




Oto nasza propozycja:
Nasiona Chia z kiwi, bananem i borówkami... 
Pycha!














_____________________________________________________________